rahbari

برگزاری آزمون و ارائه مدرک زبان (MSRT)(شناسه زیر خدمت 18052377000)

ارائه فرصت تحقیقاتی دکتری خارج

صدور گواهی اشتغال به تحصیل

اعطای بورس دولتهای خارجی

صدور مجور موسسات اعزام دانشجو

سامانه گذرنامه

تغيير امور نظام وظيفه

معافیت تحصیلی

رسیدگی به شکایت موسسات اعزام دانشجو به خارج(شناسه زیر خدمت -)

ارز دانشجویی

امکان بارگذاری ویزا و بلیط ندارم ؟
برای بارگذاری ویزا و بلیط، باید دو  سوال که در این مرحله پرسیده می شود مشابه زیر پاسخ داده شود
درخواست تغییر کشور دارید ؟ ندارم
درخواست تغییر شروع دوره دارید ؟ ندارم
سپس امکان بارگذاری ویزا و بلیط برای شما فراهم می شود. بعد بارگذاری ویزا و بلیط توسط متقاضی ،از کارشناس دانشگاه درخواست کنید ویزا و بلیط شما رو در سامانه تایید کنند.
 
آیا دانشجویان پردیس خودگردان که حائز ویژگی های ممتاز می باشند و پایان نامه آنها در راستای اولویتهای پژوهشی مورد نیاز کشور است بطور استثناء می توانند از تسهیلات فرصت تحقیقاتی خارج استفاده نمایند؟
طبق شیوه نامه فرصت تحقیقاتی امکان پذیر نمی باشد صرفاً دانشجویان پذیرفته شده دوره دکتری روزانه و پژوهش محور که از طریق آزمون سازمان سنجش و بدون پرداخت شهریه باشند می توانند از تسهیلات فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت استفاده نمایند.
دانشجویان چگونه می توانند حمایت مالی صوری دانشگاه را به تایید اداره کل بورس برساند؟
دانشجویانی که از طریق دانشگاه محل تحصیل نامه حمایت مالی (صوری) دریافت می کنند و برای ارائه به سفارت نیاز به تایید اداره کل بورس دارند. با توجه به نامه دانشگاه و معرفی دانشجو اداره کل بورس، تاییدیه حمایت مالی صادر می نماید.
دانشجویان با هزینه شخصی چگونه می توانند جهت لغو تعهد مدارک اقدام نمایند؟
دانشجویان هزینه شخصی مدارک و تعهد محضری که از طرف دانشگاه محل تحصیل (طبق شیوه نامه فرصت تحقیقاتی) به سازمان ارسال می گردد.  پس از بررسی توسط کارشناس سازمان نامه ای لغو تعهد مدارک  (کارشناسی و کارشناسی ارشد )به دانشگاههای زیربط صادر می گردد.
زمان تقریبی اعلام نتایج فرصت تحقیقاتی توسط کارگروه چقدر می باشد؟
ظرف مدت 1 ماه نتایج از طرف کار گروه به دانشگاه و دانشجو از طریق پیامک اعلام می گردد.
دانشجو یان چگونه می توانند جهت ارسال مدارک اقدام نمایند؟
دانشجویان از طرف کارشناس دانشگاه محل تحصیل و پس از تکمیل مدارک و ثبت در سامانه سجاد می توانند اقدام به درخواست فرصت نمایند.
دانشجو از کدام دانشگاه های خارج می تواند برای دعوت نامه اقدام نماید؟
دانشجو از دانشگاههای گروه الف ممتاز (رتبه اول) یا موسسات وابسته به آن می تواند اقدام کند در صورتیکه دانشگاه گروه ب باشد با ارسال مستندات از طرف دانشگاه به کار گروه فرصت تحقیقاتی ارسال می گردد و نتیجه به دانشگاه اعلام می شود.
در صورتی که موسسه محل تحقیق زیرمجموعه وزارت علوم نباشد( مثل علوم پزشکی ها یا جهاد کشاورزی) امکان ثبت ، نام موسسه محل تحقیق وجود ندارد ؟
برای ثبت موسسه محل تحقیق در صورتی که زیرمجموعه وزارت علوم نباشد  باید ابتدا سایر موسسات انتخاب و سپس در قسمت پذیرش محل تحقیق نام موسسه تایپ شود.
فرصت داخل چند ضامن لازم دارد ؟
1 ضامن (طبق شرایط ضامنین در شیوه نامه)
آیا نامه موافقت می تواند از استاد راهنمای محل تحقیق یا دانشکده باشد ؟
خیر- حتما موافقت از معاونت دانشگاه  مقصد لازم است.
در سامانه سجاد ثبت نام کرده ام، ادامه کار رو از کجا پیگیری کنم ؟
بعد از ثبت هر درخواست توسط دانشجو ، کار  در کارتابل کارشناس فرصت دانشگاه  قرار می گیرد – ادامه کار را با کارشناس دانشگاه هماهنگ نمایید.
تعهدات فرصت تحقیقاتی ازچه طریقی قابل انجام وپیگیری است ؟
1-ازطریق فعالیت پژوهشی
2-ازطریق گذراندن دوره پسا دکتری داخل یا دستیارپژوهشی
3-انجام خدمات غیردولتی
4-انجام خدمات دولتی
لغو تعهد ازطریق فعالیت پژوهشی چه شرایطی را می بایست دارا باشد؟
نامه استاد راهنما درسربرگ رسمی دانشگاه باجزئیات کامل (نام و نام خانوادگی استاد راهنما و دانشجو-تاریخ خروج و ورود به کشور – تاریخ شروع فعالیت پژوهشی) قیدگردد. و در نامه ارسالی ازسوی دانشگاه (معاونت پژوهشی/آموزشی/تحصیلات تکمیلی ) به نامه استاد راهنما جهت لغو تعهدات اشاره گردد.
شروط پذیرش مقالات و فعالیت پژوهشی جهت لغو تعهد فرصت تحقیقاتی چیست؟
مقاله یا مقالات شرط دفاع ازرساله دکتری نباشد ودرنامه استادراهنما به تفکیک قیدگردد (مشخصات کامل نام نویسنده ، تاریخ چاپ مقاله (روز ماه سال) مشخص نمودن مجله معتبر(داخلی/خارجی) مشخص گردد.
لغو تعهدات فرصت تحقیقاتی ازطریق گذراندن دکترای داخل یا دستیارپژوهشی چگونه است؟
گذراندن دوره پسا دکتری داخل یا دستیار پژوهشی با تایید موسسه به منزله فعالیت پژوهشی مورد تایید می باشد.

 
لغو تعهدات ازطریق انجام خدمات غیردولتی چگونه امکانپذیراست؟
ازطریق ارائه بیمه تامین اجتماعی وگواهی اشتغال به کار و ارائه قرارداد انجام کار لغو تعهد امکان پذیر می باشد. (درگواهی اشتغال به کار به صراحت قیدگردد دانش آموخته ازچه تاریخی تا چه تاریخی درآن شرکت / موسسه و... مشغول به همکاری است). این درخواست جهت لغو تعهد بعد از فراغت از تحصیل وارائه تصویرگواهی موقت فراغت ازتحصیل قابل انجام است.
لغو تعهدفرصت تحقیقاتی ازطریق انجام خدمات دولتی چگونه قابل انجام است؟
ازطریق ارائه احکام کارگزینی وارائه تصویرگواهی موقت فراغت ازتحصیل لغو تعهد ازطریق دفترحقوقی قابل انجام خواهد بود.
با توجه به لزوم اعزام بابت دوره پسادکتری نیازمند دریافت دانشنامه دکتری میباشم ولیکن دوره قانونی تعهدات فرصت تحقیقاتی ام به اتمام نرسیده است آیا امکان پرداخت هزینه میسر است؟
دراین شرایط و با عنایت به عدم اتمام مهلت قانونی و اهمیت موضوع متقاضی می بایست درخواست پرداخت هزینه را به دانشگاه محل تحصیل ارائه نموده و دانشگاه درخواست رادرسربرگ رسمی به اتوماسیون اداری ارسال نمایند ، پس ازارائه درخواست مورد نظر با عنایت به استعلام ازامور مالی سازمان درخصوص میزان وجوه دریافتی متقاضی وتعیین مبلغ دقیق آن ازطریق دفترحقوقی مبلغ  به متقاضی اعلام تا پس ازتسویه وجوه و ارز دریافتی واسترداد مبالغ به قیمت روز، نامه لغو تعهد به اداره بورس ارسال و اداره بورس نیز نتیجه لغو تعهد فرصت تحقیقاتی را به دانشگاه محل تحصیل طی نامه کتبی اعلام می نماید .

 
شرایط تمدید بدون دریافت کمک هزینه به چه صورت است ؟
به صورت کلی برای تمدید تا سقف 1 سال مطابق با شیوه نامه فرصت تحقیقاتی نیاز به نامه نگاری با سازمان وجود ندارد. فقط دانشجو در نظر داشته باشد که استاد راهنما و دانشگاه محل تحصیل از وضعیت دانشجو باخبر باشند.
آیا در صورت اقامت بیشتر از 6 ماه کمک هزینه به دانشجو تعلق می گیرد؟
خیر، تعلق نمی گیرد.
مدارک مورد نیاز تمدید بیشتر از 1 سال برای فرصت تحقیقاتی داخل و خارج چیست؟
دریافت نامه استاد راهنمای محل تحقیق مبنی بر ضرورت تمدید که به تایید استاد راهنمای محل تحصیل رسیده باشد با ذکر مدت تمدید .
ارسال مدارک بالا با تایید معاونت محل تحصیل از طریق سامانه اتوماسیون اداری برای سازمان ارسال می شود.
 
مدارک مورد نیاز تسویه فرصت داخل چیست ؟
تهیه گزارش کار با ذکر شروع و پایان دوره که تایید استاد راهنمای محل تحصیل و تحقیق را داشته باشد.
دریافت نامه خاتمه از معاونت محل تحقیق
نهایتا تمام مدارک بالا با تایید معاونت محل تحصیل از طریق سامانه اتوماسیون اداری برای سازمان ارسال می شود.
مدارک مورد نیاز تسویه فرصت خارج چیست ؟
دریافت گزارش کار  خارجی با ذکر شروع و پایان دوره  که تایید استاد راهنمای محل تحصیل را داشته باشد.
صفحات پاسپورت که مهر ورود و خروج به  ایران و کشور محل تحقیق در آن ثبت شده باشد.
نهایتا تمام مدارک بالا با تایید معاونت محل تحصیل از طریق سامانه اتوماسیون اداری برای سازمان ارسال می شود.
تاریخ اعتبار مجوز از چه زمان تا چه زمانی است؟
از زمان صدور مجوز به مدت یک سال


 
مدت اعتبار مجوز تمدید چند ساله است؟
مدت اعتبار مجوز یک سال می باشد.
صدور مجوز تمدید چه زمانی انجام می شود؟
پس از بازرسی فضای فیزیکی و مجازی مؤسسه، بررسی شروط شرایط عمومی صاحب امتیاز مؤسسه اعم از شرط عدم اشتغال به مشاغل دولتی (به جز اعضای هیأت علمی دانشگاه)، عدم صدور حکم مأموریت برای اعضای هیأت علمی دانشگاه، شرط تأهل و ... و بررسی عملکرد آن جهت رتبه‌بندی مؤسسه مطابق با شیوه‌نامه انضباطی مؤسسات اعزام دانشجو
چگونه مدارک را به کارشناس تمدید تحویل بدهیم؟
از طریق ایمیل tamdid@saorg.ir و به صورت غیر حضوری
مدارک مورد نیاز تمدید مجوز چیست ؟
مدارک مورد نیاز تمدید مجوز موسسات اعزام در سامانه اطلاع رسانی ادراه کل بورس و اعزام – موسسات اعزام دانشجو موجود می باشد.
Scholarship.saorg.ir
چگونه می توانم از موسسات اعزام شکایات کنم؟
با مراجعه به سامانه سجاد و ورود به پروفایل خود اقدام به ثبت شکایت از منوی خدمات، اداره کل بورس نمایید.
در هنگام ثبت نام اولیه در سامانه سجاد کد ورود به سامانه که از طریق پیامک ارسال می شود اعلام نمی گردد چقدر طور می کشد؟ چگونه سریعتر کد را دریافت نماییم؟
به علت ترافیک سایت گاهی ارسال پیامک با مشکل مواجه است، لطفا در این صورت از گزینه تماس پیگیری کنید.
(در مورد پرونده متقاضیانی که مدارک خود را کامل بارگذاری ننموده اند به طور مثال فقط صفحه اول شناسنامه را بارگذاری نموده اند) چگونه می توانیم مدارک قبلی را حذف و مدارک را مجدد بارگذاری و ارسال نماییم؟
 از گزینه خذف استفاده کنید وبرای سایر اشکالات سامانه با شماره پشتیبانی مندرج در صفحه اصلی استفاده کنید.
پس از ثبت نام و دریافت کد پیگیری زمان مصاحبه چه زمانی می باشد وچگونه اعلام می شود؟
به محض ثبت نهایی دربازه زمانی حد اکثر( 14 روز) از طریق ایمیل به متقاضی زمان مراجعه حضوری جهت مصاحبه اطلاع داده می شود.
شرايط ثبت درخواست مجوز موسسات اعزام چيست؟
متقاضی حتما بايد متاهل باشد، در زمان ثبت درخواست حداقل 30 سال تمام باشد وحداقل دارای مدرک کارشناسی يا بالاتر  باشد.
درخواست ثبت شده را چگونه می توانم پيگيری نمايم؟
ابتدا وارد سامانه شويد > سپس از منوی کارتابل >  وضعيت رسيدگی به درخواست خود را مشاهده و پيگيری نمائيد.
چرا امکان ثبت درخواست برای من نيست و سامانه پيام خطا می دهد؟
بايد از درگاه ملی مجوز ها به آدرس g4b.ir  اقدام نماييد و پس از ثبت اطلاعات در آن سامانه به سامانه سجاد ارجاع داده ميشويد و در نهايت درخواست خود را در سامانه سجاد ثبت نماييد و كد پيگيري دريافت نمائيد.
چگونه گواهی اشتغال به تحصیل دریافت نماییم ؟
امکان صدور گواهی صرفا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد
گواهی برای بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی و صندوق بازنشستی شرکت نفت صادر میشود
در صورت نیاز میتوانید از ارگان مورد نظر استعلام  بیاورید
جهت دریافت گواهی میبایست اشتغال به تحصیل خارج از کشور را در سامانه میخک قسمت تایید مدارک ثبت و توسط سامانه تایید نمایید .

 
چگونه میتوانیم از ارز دانشجویی استفاده نماییم ؟
ارز دانشجویی به نرخ ICE.IR است . لطفا بخشنامه ها را ملاحظه فرمایید
ارز صرفا به مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تعلق میگیرد
ابتدا گواهی اشتغال به تحصیل خود را در سامانه میخک قسمت تایید مدارک ثبت کرده و پس از ان درسامانه سجاد درخواست ارز دانشجویی را ثبت کنید
لطفا قبل از ثبت درخواست تمام بخشنامه ها را به دقت ملاحظه نمایید
پس از دریافت کد رهگیری میتوانید به شعب منتخب بانک ملی مراجعه کنید
لطفا دقت نمایید " جهت دریافت ارز میبایست بازه شش ماهه گذشته را با توجه به مدت حضور در کشور محل تحصیل " درخواست نمایید .

 
چگونه میتوانیم از مهر تردد دانشجویی استفاده نماييم ؟
3-1 کلیه دانشجویان ایرانی خارج از کشور موظف به ثبت نام و تشکیل پرونده در سامانه  میخک میباشند .
3-2 در صورت تایید وضعیت میتوانید از سفارت ج.ا.ایران در کشور محل تحصیل مهر تردد دریافت نمایید .
3-3 دانشجویان ایرانی در کشور آمریکا میبایست با دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن در تماس باشند .

 
برای دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در کدام سامانه باید درخواست بدهیم؟
2-1 در سامانه سخا و سجاد بصورت موازی درخواست ثبت کنید
2-2 سه ماه قبل از شروع به تحصیل اقدام نمایید
2-3 پس از ثبت نام در سامانه سخا میبایست مبلغ 30 هزار تومن پرداخت نمایید تا پرونده به کارتابل ارجاع گردد
2-4 در صورت  بروز مشکل با شماره پشتیبان 81240090 تماس بگیرید
2-5 لطفا منتظر بررسی بمانید .
به هیچ عنوان با مراجعه حضوری، امکان بررسی وجود ندارد
2-6 در صورتیکه در کارتابل سخا وضعیت شما به تایید نهایی تبدیل شد . 24 ساعت بعد میتوانید به وظیفه عمومی کل مراجعه نمایید .



 
آیا برای دوره کارشناسی معافیت تحصیلی صادر میشود؟
دانشجویانی که موفق به اخذ دیپلم در خارج از کشور شده باشند میتوانند ازمعافیت تحصیلی استفاده نمایند . درصورتیکه دیپلم را در ایران به اتمام رسانده اند صرفا در دوره کارشناسی ارشد و دکتری میتوانند در خارج از کشور ادامه تحصیل بدهند .
1-1 کسانیکه دیپلم را از مدارس ایرانی خارج از کشور اخذ کرده اند نیاز به ارزشیابی اموزش و پرورش ندارند
1-2 کسانیکه دیپلم را در مدارس خارجی اخذ کرده اند ابتدا بابد به اموزش و پرورش – اموربین الملل مراجعه کرده و مدرک را ارزشیابی کنند .
1-3 کلیه دانشجویان موظف به تایید گواهی اشتغال به تحصیل دانشگاه در سامانه میخک می باشند .
1-4 سپس در سامانه سجاد درخواست معافیت تحصیلی ثبت کنید

 
دانشجویان چگونه می توانند جهت ارسال مدارک اقدام نمایند؟
دانشجویان از طرف کارشناس دانشگاه محل تحصیل و پس از تکمیل مدارک و ثبت در سامانه سجاد می توانند اقدام به درخواست فرصت نمایند.
از چه زمانی دانشجو می تواند برای فرصت تحقیقاتی خارج از کشور اقدام کند؟
دانشجو می تواند پس از قبولی در آزمون جامع و تصویب رساله دکتری از این تسهیلات استفاده نمایند.
دانشجو از کدام دانشگاه های خارج می تواند برای دعوت نامه اقدام نماید؟
دانشجو از دانشگاههای گروه الف ممتاز (رتبه اول) یا موسسات وابسته به آن می تواند اقدام کند در صورتیکه دانشگاه گروه ب باشد با ارسال مستندات از طرف دانشگاه به کار گروه فرصت تحقیقاتی ارسال می گردد و نتیجه به دانشگاه اعلام می شود.
آیا دانشجویان دانشگاه آزاد یا شبانه می توانند از تسهیلات فرصت تحقیقاتی خارج استفاده نمایند؟
خیر.  دانشجویان شبانه فقط می توانند از تسهیلات فرصت داخل بدون دریافت مقرری و هزینه خوابگاه و حق مسکن استفاه نمایند.
شرایط استفاده از تسهیلات فرصت تحقیقاتی خارج برای کدام یک از دانشجویان امکان پذیر می باشد ؟
فقط دانشجویان روزانه نوبت اول و یا دانشجویان پژوهش محور که قبولی آزمون سنجش و بدون پرداخت شهریه باشند می توانند از تسهیلات فرصت تحقیقاتی خارج استفاده نمایند.
چگونه کاربرگ پیوست شماره یک تکمیل شود؟
5 سوال توجیهی در پیوست شماره یک کامل و تایپ شده باشد.
جهت بررسی کارگروه و ثبت در سامانه سجاد چه مدارکی لازم می باشند؟
1- دعوت نامه از دانشگاه خارج 2- پیوست شماره 1 (شیوه نامه) 3- پروپوزال
شرایط پذیرش از دانشگاههای خارج برای بررسی در کارگروه تخصصی؟
پذیرش باید از دانشگاههای معتبر (گروه یک ) طبق لیست اداره دانش آموختگان خارج در سربرگ رسمی دانشگاه با امضاء استاد راهنمای دانشگاه مقصد باشد.
تعداد سوالات آزمون و وقت آن چند دقیقه است؟
تعداد 100 سوال می باشد.
30 سوال شنیداری (زمان پاسخگویی بعد از اتمام cd که معمولا" بین 30 تا 35 دقیقه می باشد) ، 30 سوال گرامر(زمان پاسخگویی 20 دقیقه) و 40 سوال درک مطلب (زمان پاسخگویی 55 دقیقه ).ضمنا" دفترچه سوالات  یک مرحله توزیع می شود  .
آیا بعد از برگزاری آزمون سوالات و پاسخنامه آزمون بر روی سامانه قرار داده می شود؟
خیر
ظرفیت شهر انتخابی تكمیل شده است. آیا امكان افزایش ظرفیت وجود دارد؟
خیر؛ با توجه به اینكه برگزاری آزمون msrt دارای شرایط خاصی(سیستم صوتی و ..) است، توسعه سالن برگزاری آزمون یا افزایش صندلی نیز تابع ضوابط كنترلی و كیفی مربوطه است؛ به همین دلیل در صورت تكمیل ظرفیت، امكان افزایش ظرفیت وجود ندارد. از این رو خواهشمند است از مراجعه حضوری  خودداری نمائید.
 
چطور از قطعی بودن ثبت نام خود مطمئن بشم؟
داوطلب محترم روال ثبت نام در آزمون بدین صورت است که شما  در مرحله اول آزمون  را رزرو  و بعد از ان سامانه 12 ساعت به شما مهلت می دهد که هزینه آزمون را  بصورت الکترونیکی پرداخت نمائید  با مراجعه به کارتابل و کلیک روی کد پیگیری، امکان پرداخت را دارید. در صفحه بانک، شماره 16 رقمی کارت- رمز دوم - کد cvv2- تاریخ اعتبار کارت را وارد نموده و بعد از آن جدولی برای شما نشان داده می‌شود که در ان شماره پیگیری - شماره سفارش- شماره پذیرنده -نام پذیرنده و تائید پرداخت درج شده است در این مرحله هزینه از حساب شما کسر می گردد ولی هنوز ثبت نام نشده‌اید با کلیک بر روی  تائید پرداخت  درخواست شما به سامانه بانک ملی ارسال می شود که اگر با موفقیت بود سامانه به شما پیغام ثبت نام شما با موفقیت انجام شد و همچنین کد پی گیری ثبت نام شما را نشان می‌دهد. تاریخ آزمون در پروفایلتان دربخش ثبت نام آزمونهای انجام شده و در کارتابل شما درج می شود در صورت خطای بانکی  هزینه به حساب شما برمی گردد و دوباره باید مراحل پرداخت را انجام دهید  لطفا" دقت نمائید  که تمامی مراحل انجام شود . وضعیت پرداخت ها (موفق و ناموفق) در قسمت گزارش پرداخت ها قابل مشاهده است.
منابع آزمون MSRT چیست؟
تمامي رفرنسهاي آزمون msrt، رفرنسهاي ازمون تافل مي باشد مي توانيد هر منبعي که براي آمادگي ازمون تافل مي باشد را مطالعه نمائيد.
اگر رمز عبور خود را فراموش نمودم چگونه دريافت نمايم؟
در صفحه ورود به سامانه، گزينه "رمز خود را گم کرده ام" را انتخاب نماييد. با ورود شماره موبايل که در زمان ثبت نام در سامانه وارد کرده ايد، امکان انتخاب رمز جديد داريد. در صورتي که شماره موبايل در دسترس نيست، از منوي خدمات- درخواست پشتيباني سامانه سجاد تصوير کارت ملي خود را ارسال کنيد تا رمز جديد براي شما ارسال شود
زمان ورود به محل برگزاري و شروع آزمون چه ساعتي مي باشد؟
ساعت ورود از ساعت 8:00 تا 8:45  صبح (بعد از ساعت فوق دربهاي ورودي بسته خواهد شد و به هيچ عنوان  داوطلبي نمي تواند وارد محل برگزاري ازمون شود) شروع آزمون ساعت 9:00 صبح
مدارك و وسايل مجاز همراه داوطلب در روز آزمون چه مي باشد؟
اصل کارت ملي -کارت ورود به آزمون -دو عدد مداد مشکي نرم-خودکار- پاک کن و تراش
ضمنا" آوردن هر گونه لوازم صوتي - تلفن همراه -کيف جزوه و کتاب ممنوع مي باشد
هزينه آزمون و طريقه پرداخت آن به چه صورت است؟
هزينه آزمون  1200000 ريال (صد وبيست هزار تومان ) و پرداخت آن بصورت آنلاين مي باشد.
آيا آزمون نمره منفي دارد؟
خير، اگر به يک سوال بيش از يک پاسخ داده شود براي آن سوال  نمره  داده نمي شود.
نتايج آزمون چند روز بعد از برگزاري آزمون اعلام مي شود؟
نتايج  يک هفته و تا 10روزبعد از برگزاري آزمون اعلام و بعد از اعلام نتايج داوطلبان مي توانند کارنامه را از پرو فايلشان قسمت دريافت کارنامه مشاهد و چاپ نمايند.
آزمون MSRT در سال چند بار برگزار مي شود و آيا شرکت در آن محدوديت دارد؟ و در صورت عدم قبولي در يک دوره مي توان در دوره بعدي شرکت نمود؟
آزمون  در سال، بين 7 تا 9 بار برگزار مي شود و شرکت در آزمون محدوديت ندارد و در صورت عدم قبولي در يک دوره مي توان در دوره هاي بعدي نيز ثبت نام کرد ولي داوطلباني که نمرات انها بالاتر از 75 باشد تا يکسال  نمي توانند در ازمون شرکت نمايند چون  ظرفيت ازمون فوق براي مراکز دانشگاهي و آموزشي بوده و آخرين حد نصاب مراکز فوق نمره 70 مي باشد.
انصراف از آزمون امکان پذير مي باشد؟
خير، امکان پذير نمي باشد.
چگونه کارت آزمون را دريافت نمايم و زمان آن چند روز قبل از آزمون مي باشد؟
کارت را بايد از داخل پرو فايلتان قسمت دريافت کارت  دريافت نمائيد زمان دريافت سه روز مانده به آزمون مي باشد(از روز سه شنبه هفته ايي که آزمون برگزار مي شود ساعت 8:30 صبح  تا 9:00 صبح روز برگزاري ازمون ).
زمان ورود داوطلبان به جلسه آزمون از ساعت 8:00 تا 8:45  و ساعت شروع آزمون 9:00 صبح مي باشد.
نحوه لغو تعهد محضری چگونه است؟
متقاضیان می توانند با اعلام فارغ التحصیلی و بازگشت به کشور، به واحد حقوقی سازمان امور دانشجویان و اداره کل بورس، نسبت به لغو تعهد خود اقدام نمایند.
آیا امکان تمدید تعهد بورس تحصیلی برای مقاطع ارشد وجود دارد ؟
بله، متقاضیان مقطع ارشد بعد از اتمام دوره ارشد خود می توانند با اعلام فارغ التحصیلی به سازمان امور دانشجویان اداره کل بورس، درخواست خود را مبنی بر تمدید تعهد محضری خود اعلام نمایند، که بعد از بررسی درخواست در کمیته مربوطه، نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.
 
آیا برای اخذ بورس تحصیلی نیاز به سپردن تعهد است؟
بله، متقاضیان موظفند بعد از اعلام درخواست خود با سپردن تعهد بصورت محضری، نامه تعهد خود را به تایید واحد حقوقی سازمان امور دانشجویان رسانده و تحویل اداره کل بورس دهند.
آیا مشاوره تخصصی در اداره کل بورس انجام می شود؟
بله، انجام می شود. جناب آقای مهندس عتیقه چی مسئول بورس دولتهای خارجی سازمان امور دانشجویان آماده ارائه اطلاعات صحیح و دقیق، و انجام مشاوره به متقاضیان محترم می باشد.
 روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 14  با تعیین وقت قبلی ::::::::::::::::: تلفن مستقیم: 02196664373    :::::::::::::::::::    n.atighechi@saorg.ir

 
مدت زمان پروسه اخذ پذیرش و دریافت فاند چقدر است؟
مدت زمان هر بورس متفاوت است. اما از 3 ماه تا 6 ماه متغیر است.
کدام دانشگاه ها را مجاز به انتخاب هستیم؟
فقط دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در سایت اداره کل دانش آموختگان (grad.saorg.ir) درج شده است.

 
مراحل و فرایند ثبت نام به چه صورت انجام می گیرد؟
بعد از اعلام فراخوان و ثبت‌نام متقاضیان، پس از بررسی اولیه مدارک، به مصاحبه اداره‌کل بورس و اعزام‌دانشجویان دعوت شده و درصورت تایید اولیه به وزارت امور‌خارجه جهت اعلام  به کشور مقصد (بورس دهنده) ارجاع داده می‌شوند. سپس درخواست‌های متقاضیان جهت مصاحبه آنلاین و یا انجام آزمون آنلاین به دانشگاه‌های مربوطه ارسال و درصورت تایید دانشگاه نامه پذیرش صادر می‌گردد. در نهایت با گرفتن ویزا از طریق سفارت به کشور مقصد اعزام می‌شوند.

 
کدام کشورها بیشترین بورس تحصیلی را به ایران ارائه می دهند؟
معمولا کشورهای چین، ژاپن، رومانی، مجارستان، مالزی، روسیه، هندوستان، صربستان، هنگ کنگ، اندونزی و ...

 
چگونه کارنامه را دریافت و به مکانهایی که این مدرک را می خواهند ارائه نمایم.
جهت دریافت كارنامه نیاز به مراجعه حضوری نمی باشد داوطلبان می توانند بعد از دریافت كارنامه از داخل پرو فایلشان قسمت دریافت كارنامه آنرا به  دانشگاهها و مراكز آموزش عالی ارائه نموده  و دانشگاهها  می توانند طبق بخشنامه شماره 42/1/197899 مورخ 30/2/1393 اداره کل بورس و اعزام دانشجویان خارج با  شماره باركد(20 رقمی)نمونه کد رهگیری : https://portal.saorg.ir/inquiry/9223372036854775807 كه در انتهای كارنامه درج گردیده است از طریق سامانه آزمون زبان قسمت صحت كارنامه تائیدیه نتیجه شما را مشاهده نمایند .
چگونه می توان با مرکز آزمون تماس برقرار کرد؟
ارتباط با مركز آزمون فقط ازطریق محیط کاربری قسمت ارسال و دریافت پیام  امکان پذیر است.پیغام خود را ارسال نموده و در اسرع وقت به شما پاسخ داده خواهد شد ضمنا" با مراكز شهرستانها تماس نگیرید پاسخگویی فقط از طریق سامانه می باشد.
آیا زمان اعلام فراخوان بورس‌های تحصیلی کشورها، مشخص است؟
درخصوص زمان فراخوان بورس‌های تحصیلی، زمان فراخوان هر کشور متفاوت می باشد. و ممکن است برای سال بعد نیز اعلام نگردد. اما برخی از کشورها بطور مثال مانند ایتالیا، مجارستان، ترکیه، روسیه و ... هر ساله در محدوده زمانی مشخصی فراخوان می‌دهند.
در صورت اعلام از سوی کشور مبدا، فراخوان در سایت اطلاع رسانی اداره‌ کل بورس درج خواهد شد.

 
هزینه‌هایی که شامل بورس تحصیلی می شوند، به عهده کدام کشور خواهد بود؟
کلیه هزینه‌های (شهریه دانشگاه، مقرری ماهانه، بیمه) بر عهده کشور مقصد خواهد بود.  مگر شرایط خاصی اعلام گردد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام بورس تحصیلی چیست؟
بطور معمول مدارک تحصیلی شامل (دانشنامه، ریز نمرات )،
مدارک شناسایی شامل (شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت)،
رزومه تحصیلی،
مدرک زبان شامل (آیلتس، تافل و کلیه مدارکی که مورد پذیرش دانشگاه مقصد باشد)،
عکس پرسنلی
گواهینامه ها و مدارک مرتبط (دوره‌های آموزشی، مقاله، کتاب، پژوهش و ...)
مدارک پزشکی ( آزمایشات و کارت واکسن و ...)
نحوه ثبت نام بورس تحصیلی به چه صورت است؟
با توجه به تعدد بورسیه های تحصیلی و شرایط متفاوت آنها، به چند روش متداول بشرح زیر انجام خواهد شد:
الف) ثبت نام در سامانه اعلام شده توسط کشور مقصد
ب) دانلود فرم ثبت نام، تکمیل و ارسال به ایمیل اعلام شده توسط کشور مقصد
ج) دانلود فرم ثبت نام، تکمیل و تحویل به سفارت مربوطه
در برخی از بورسیه‌های اعلام شده که کشور ایران دارای سهمیه می باشد می‌بایست در سامانه سجاد (سامانه جامع امور‌دانشجویان -  Portal.saorg.ir) نیز همزمان ثبت نام انجام گردد.
چگونه میتوانم از فراخوان بورس تحصیلی مطلع شوم؟
از طریق سایت اطلاع رسانی اداره کل بورس به آدرس Scholarship.saorg.ir  و اداره آموزش دانشگاه ها